Choreograaf / danser Meg Stuart en schrijver / performancekunstenaar Tim Etchells delen in Shown and Told (2016) hun verscheiden artistieke praktijk met elkaar, en laten zich leiden door kruisbestuiving en uitwisseling. Via gestructureerde improvisatie, associatieve sprongen en levendige beelden creëren de twee performers een dialoog die afwisselend stoer, ontroerend en komisch is.

Stuart en Etchells zijn hiermee niet aan hun proefstuk toe. In het verleden werkten ze onder andere reeds samen aan Stuarts voorstellingen Alibi (2001) en It’s not funny (2006). Het idee van Shown and Told ontstond toen ze in Berlijn samen deelnamen aan de tentoonstelling-happening Expo Zero, georganiseerd door de Franse choreograaf Boris Charmatz.

 

 

Op onbekend terrein

uit het dubbelinterview met Meg Stuart en Tim Etchells
De Morgen, Pieter T’Jonck, 30.11.16

(...) 

DM: Wat bracht jullie ertoe om samen te improviseren?

TE: In Berlijn ontdekten we een manier om dat te doen die ons veelbelovend en boeiend leek. Ik improviseerde teksten rond Megs bewegingen en omgekeerd. Zonder dat een van de twee de leiding neemt.

MS: We gaan bijna symbiotisch te werk. We houden ons ook niet strikt aan de taakverdeling. Het kan al eens gebeuren dat Tim aan het dansen slaat en ik daar woorden bij verzin. Er zit wel een zekere ontwikkeling in: we gaan van heel concrete, en vaak ook persoonlijke dingen naar acties met een meer open, onbepaald karakter.

DM: Vertrekken jullie van een basisgegeven, een tekst of een dans, waarop jullie verder werken?

TE: We delen een belangstelling voor het fragmentaire. Stukjes tekst of beweging die nooit een definitieve plaats kregen. Ik heb in de loop der jaren veel van die losse stukken tekst geschreven. Ze hebben een bepaalde energie, een niet gerealiseerd potentieel. Door ze uit hun ontstaanscontext te halen, door ze uit te spelen tegen iets anders, krijgen ze plots weerklank. Het is met zo’n soort materiaal dat we hier aan de slag gaan.

DM: Hoe ‘geïmproviseerd’ is dat werkelijk?

MS: We hebben stilaan min of meer vaste afspraken. We weten ook ongeveer welke vormen we willen exploreren. We hebben ook een idee van de momenten waarop elk van ons kan ‘pieken’. Ook de duur, ongeveer één uur, ligt vast. Er zit dus redelijk wat structuur in de avond. Hoe dan ook kan je maar een bepaalde graad van onzekerheid hanteren.

TE: Maar die ruwe vorm laat nog veel ruimte voor verrassingen. We hebben de mogelijkheden van het materiaal nog lang niet uitgeput. Dat blijft ook voor ons iets mysterieus behouden.

MS: We stellen onszelf op de proef. Er is geen muziek, er is geen decor, we brengen geen samenhangend verhaal. Dat is voor mij onbekend terrein. Ik heb genoeg ervaring met improvisaties met dansers om doorgaans snel te zien waar het heen gaat, welk soort situatie zich aandient. Maar hier lukt dat nog niet altijd.

TE: Dat is ook voor mij zo. Meestal bepaal ik zelf het kader van een voorstelling, maar de confrontatie met Meg brengt me op onbekend terrein. Ik moet uitzoeken hoe ik mijn vaardigheden en kennis daarbij kan inzetten. Niet dat we elkaar niet vertrouwen, maar het haalt je toch vaker uit je evenwicht dan je zou denken. Je begrijpt jezelf niet meer helemaal, je moet sommige dingen weer van nul af aan uitdenken.

(...)

DM: Is het belangrijk om dat voor een publiek te doen?

TE: Zeker. De voorbereiding, de repetities, dat is alsof je de ingrediënten voor een chemisch experiment bij elkaar zou zetten. Maar niet het experiment zelf.

MS: Als ik dans, is Tim in zekere zin mijn eerste toeschouwer. Je weet eigenlijk nooit precies hoe mensen aan een dansvoorstelling deel hebben, maar doordat Tim er is ontstaat er een soort driehoeksrelatie. Hij bemiddelt tussen het publiek en mij. Omgekeerd is dat ook zo. Dat kan je door niets vervangen. Zonder publiek ben je toch maar wat aan het aanpappen.
 


BIO

Al meer dan twintig jaar bouwt de Amerikaanse choreograaf / danser Meg Stuart met haar gezelschap Damaged Goods aan een stevig repertoire met befaamde voorstellingen als Highway 101 (2000), Alibi (2001), BLESSED (2007), VIOLET (2011) en UNTIL OUR HEARTS STOP (2015), maar evengoed met installaties, locatieprojecten, videowerken en improvisatieprojecten. Het werk van Stuart toont een kwetsbaar lichaam dat zichzelf in vraag stelt. Via improvisatie, en in samenwerking met artiesten uit uiteenlopende disciplines, bestudeert en ontleedt ze de emotionele en fysieke toestanden van het lichaam of hun herinneringen. De identiteit van Stuarts artistieke werk herdefinieert zichzelf telkens opnieuw in de zoektocht naar nieuwe presentatiecontexten en territoria voor dans.

Tim Etchells (UK) is al jarenlang een graag geziene gast bij CAMPO. Met zijn internationaal 
gerenommeerd gezelschap Forced Entertainment presenteerde hij in huis o.a. Tomorrow’s Parties, Void Story en de indrukwekkende voorstellingenreeks Complete Works - Table Top Shakespeare, waarbij op zes dagen tijd het hele oeuvre van Shakespeare met huishoudobjecten werd nagespeeld. Ook maakte Etchells bij CAMPO That Night Follows Day (2007).
Als artiest en schrijver balanceert zijn werk
 tussen beeldende kunst, performance en fictie. Momenteel geeft Etchells ook les in Performance & Writing aan de Lancaster University. 

 

CREDITS

gecreëerd en uitgevoerd door Tim Etchells en Meg Stuart lichtontwerp Gilles Roosen kostuums Annabel Heyse technische leiding Jitske Vandenbussche licht Tom Bruwier tourmanager Delphine Vincent productie Damaged Goods 
Meg Stuart & Damaged Goods worden ondersteund door de Vlaamse overheid en de Vlaamse gemeenschapscommissie.
Meg Stuart/Damaged Goods heeft een doorlopende samenwerking met Kaaitheater en HAU Hebbel am Ufer.

www.damagedgoods.be
 

Wat is er beter dan één keer Meg Stuart? Drie keer Meg Stuart natuurlijk. Zowel in CAMPO, Vooruit als NTGent krijgt u werk van haar en haar gezelschap Damaged Goods te zien. Voor de echte fans bieden we een voordelig combiticket aan voor de drie huizen.

COMBITICKET = € 40  (te reserveren via Vooruit)

UNTIL OUR HEARTS STOP – Meg Stuart / Damaged Goods & Münchner Kammerspiele
VR 25 & ZA 26 JAN, NTGent

Celestial Sorrow – Meg Stuart & Jompet Kuswidananto / Damaged Goods
DO 23, VR 24 & ZA 25 MEI, Vooruit


Meer CAMPO? Bekijk hier ons voorjaar