And so you see... our honourable blue sky and
ever enduring sun... can only be consumed
slice by slice... -
Robyn Orlin

 

De internationaal befaamde Robyn Orlin werd lange tijd beschouwd als enfant terrible van de Zuid-Afrikaanse dans. In haar performances onderzoekt ze dan ook kritisch de politieke dynamiek in haar land. Met And so you see... is ze voor het eerst in CAMPO te gast. Een queer one-man-show met de overweldigende performer Albert Khoza over het aanhoudende racisme in het zogenaamde 'vrije' Zuid-Afrika. 

Met de afschaffing van de apartheid kreeg Zuid-Afrika in 1996 een nieuwe grondwet die sociale en raciale gelijkheid moest verzekeren. Toch worstelt het land vandaag nog met homofobie, genderongelijkheid en alles wat van de mainstream afwijkt. In And so you see ... daagt artieste Robyn Orlin de geschiedenis en de tradities van haar geboorteland uit. Orlin werkt hiervoor samen met de indrukwekkende Albert Ibokwe Khoza, een performer die een nieuwe generatie Zuid-Afrikanen representeert en zich niet tot één identiteit beperkt: hij is gay, 'healer', zwart, obees, universitair. In deze voorstelling belichaamt hij de zeven hoofdzonden gerelateerd aan de discriminatie in het hedendaagse Zuid-Afrika.

"At the beginning of our democracy everything seemed possible, as a nation and as individuals. But is the individual really free in South Africa ? Can it be free of the harness of conservative expectations... of a narrow view of « African identity »? All searches for boundaries, whether to reach them or cross them, in the terms of gender and race and intellectual pursuit are viewed as provocative and dissident to the conservative mainstream.

Why can’t you be gay and traditional? Why can’t you be a university graduate and practice traditional African religion and médicine? Why can’t you be a citizen of the world and also a true South African? Why are these conflicts seen as betrayal rather than an opportunity to discover something new?…

 Robyn Orlin

 

IN DE PERS

«And so you see… is an intelligent, sensual piece. In terms of its exploration of the ‘Seven Deadly Sins’, this solo might well be seen as a moment of political cabaret. And so it is, but it is also much more than that. Robyn Orlin paints a picture. And the colors positively explode from her palette, including one especially memorable blue on black skin.» Marie-Christine Vernay, Guérir avec Robyn Orlin et Albert Ibokwe Khoza aguerris, 2016

 


BIO Robyn Orlin (maker)

Opgeleid in hedendaagse dans en met een diploma van The Art Institute of Chicago (USA) onderzoekt Robyn Orlin (Zuid-Afrika, °1955) sinds haar eerste creatie in 1980 de politieke ontwikkelingen in haar land, toen nog onder het apartheidsregime. Dit engagement, alsook haar kritische blik op de overheersende artistieke principes en vormen, zijn voelbaar in haar werk. Met humor, ironie en virtuositeit bevraagt ze in haar werk de sociale, politieke en culturele meanders van de maatschappij. Het werk van Robyn Orlin is meermaals bekroond geweest, zowel in Zuid-Afrika als op internationaal niveau (British Theatre’s Laurence Olivier Award, AA Vita Award, FNB Regional Award…).
Robyn Orlin woont en werkt in Berlijn en Johannesburg en reist met haar werk de hele wereld rond. Toch blijft ze heel nauw gehecht aan haar geboortestad, Johannesburg, de bron van inspiratie waaruit ze haar energie voor creatie haalt.


BIO Albert Ibokwe Khoza (performer)

Albert Ibokwe Khoza studeerde Dramatic Arts aan de universiteit van Witwatersrand (Zuid-Afrika) waar hij zich specialiseerde in muziek, dans en drama. Hij liet er zich opmerken door zijn rebelse attitude: zo weigerde hij boeken over dans te lezen en deze te gebruiken als referentiepunt gezien deze gestoeld waren op Europese idealen. Hij vond hiervoor inspiratie bij andere Afrikaanse artiesten waaronder Robyn Orlin, Athena Mazarakis, Gerard Bester en Nhlanhla Mahlangu. Voor Albert Khoza is kunst een wapen, een verzet, een bewustwording om verandering in gang te steken. Albert Khoza maakt ook eigen werk; zo creëerde hij in 2012 de solo Influences of a Closet Chant (2012), die een internationale tournee kende.


CREDITS

choreografie Robyn Orlin danser Albert Silindokuhle IBOKWE Khoza kostuums Marianne Fassler licht Laïs Foulc stage manager: Thabo Pule administratie & productie Damien Valette assistentie & coordinatie Cécile Steinbrecher productie City Theater & Dance Group, Damien Valette Prod met dank aan Philippe Lainé voor het gebruik van de beelden en aan het team van Léopard Frock coproductie City Theater & Dance Group, Festival Montpellier Danse 2016, Festival d’Automne à Paris, Kinneksbond, Centre Culturel Mamer, Luxembourg, Centre Dramatique National de Haute-Normandie, la Ferme du Buisson, scène Nationale de Marne-la-Vallée met de steun van Arcadi Ile-de-France