Bartlebabe - Anna Franziska Jäger & Nathan Ooms / CAMPO
21 & 22 OKT 2021, CAMPO nieuwpoort

Wat is de impact van verregaande digitalisering op ons leven? Op welke manier verandert het de manier waarop we denken, voelen, spreken of liefhebben? Maak kennis met Bartlebabe, creatuur van Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms, figuur tussen mens en algoritme.

De eenentwintigste eeuw lijkt geobsedeerd door een nieuw ideaal van efficiëntie: steeds op zoek naar nieuwe manieren om het onbekende en onvoorspelbare te controleren en als het kan, te vermarkten. Deze neiging, gekarakteriseerd door mantra’s als ‘less friction, more flow’, lijkt nu vanuit het bedrijfsleven ook onze intieme levens binnengeslopen. Relaties krijgen een contractueel karakter: de grenzen moeten helder afgebakend worden, ervaringen en verhoudingen dienen rationeel geëvalueerd kunnen worden. Ook ons taalgebruik weerspiegelt die tendens: schrijven en spreken raken gestroomlijnd en gestandaardiseerd via allerlei soorten ‘templates’, emoji’s en gifs. Hoe veranderen deze evoluties de manier waarop we ons uitdrukken en onszelf begrijpen? Valt er nog aan te ontsnappen?

Deze ideologie van het digitale roept de beroemde quote “I would prefer not to” van klerk Bartleby op, het literaire geesteskind van Herman Melville. Bartleby spreekt tot de verbeelding door het ontwrichtende karakter van zijn standaard antwoord op al wat hem gevraagd wordt. Het is noch een bevestiging, noch een absolute weigering; zijn attitude maakt het systeem waarin hij verwacht wordt te functioneren onmogelijk, omdat ze de fundamenten ervan onderuit haalt.

Als personage is Bartlebabe zonder het te weten een soort twenty-twenties versie van Bartleby. Ze eigent zich allerlei vormen van template-taal toe en flirt met de generische kwaliteit ervan. Ze vervormt ze tot een jargon dat niet langer communicatief is, maar net de communicatie in kwestie in vraag stelt. In deze performance laten Nathan Ooms en Anna Franziska Jäger een massa online content los op de analoge realiteit van het theater, tot die dusdanig verstoord wordt en een monsterlijk gelaat krijgt.
 

IN DE PERS
"Naast een overtuigende proeve van performatieve kunde is het een merkwaardig werk, dat zijn eigen gewicht overklast: samen met een aantal voorstellingen van generatiegenoten lijkt Bartlebabe vooral een sign of the times te zijn." Evelyne Coussens, Etcetera

"De verbazingwekkende metamorfose van het personage is volstrekt geloofwaardig dankzij het kolkende, ijzersterke, brutale, grappige en soms stout met pretentie dollende spel van Jäger."
Els Van Steenberghe, Focus.Knack.be
 

BIO
Bartlebabe, Anna Franziska's masterproef aan School of Arts|KASK Gent, is de derde samenwerking met Nathan Ooms na As a matter of fiction en Some Things Last A Long Time. Anna Franziska speelde al bij fABULEUS, Desnor en tibaldus en in films als My Queen KaroCleo en Braided Love.

Nathan Ooms behaalde in 2019 zijn masterdiploma Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Momenteel volgt hij het STUDIOS programma aan de dansschool P.A.R.T.S. Nathan liep stage bij Ula Sickle en speelde in Drawings van Marc Vanrunxt.

In januari werden Anna Franziska en Nathan, met steun van Sabam for Culture en De Grote Post, gelauwerd met de Creatiebeurs Jonge Makers 2020. De beurs maakt de ontwikkeling van Ambient Theatre Fury mee mogelijk, hun nieuwe voorstelling die ze bij CAMPO maken en die in 2022 in première gaat. Ook Bartlebabe werd mede ontwikkeld onder de vleugels van CAMPO.


CREDITS
creatie Anna Franziska Jäger & Nathan Ooms spel Anna Franziska Jäger mentoren Bryana Fritz & Frederik Le Roy dramaturgisch advies Simon Baetens & Tom Engels kostuums & scenografie Carly Rae Heathcote productie KASK Drama School of Arts & CAMPO residenties CAMPO, Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Vooruit, De School Van Gaasbeek, kunstencentrum BUDA & Art Basics for Children met dank aan Fabrice Delecluse, Bardia Mohammad & Lander Gyselinck