Read here the English version


I: Artistieke intentie van Cultass Spring

Ze is niet aanwezig in hun pornografie. Ze is niet te vinden in hun erotiek.

Ze maakt niet eens deel uit van haar eigen fantasiewereld.


CUTLASS SPRING is wat seks momenteel voor mij zou kunnen betekenen.

Ik zal in een vraag rondstruinen. Hoe vind ik mijn seksuele identiteit binnen een veelheid van complementaire en schijnbaar tegenstrijdige identiteiten, als performer, als moeder, als dochter, als minnaar, als vreemdeling? Ik wil een seksuele opvoeding in kaart brengen met al haar belichamingen, verzinsels en dissociaties. Ik volg deze trajecten tot hun zachte kern om te ontdekken wat ik achterhoud en wat ik vrijgeef.

Ze zal haar lichaam en alles wat bij haar persoonlijkheid hoort bevragen. Ze zal zich bewust worden van alles wat in haar zit over seksuele contemplatie.

Het op ongecensureerdheid en het oneindige potentieel van alledaagse voorwerpen gerichte CUTLASS SPRING is tegelijk een manifest en een verhitte reflectie, een etnografie van seksueel begrip en een archeologie van verlangen.

Dana Michel & Michael Nardone


II: Artistiek statement

Geen vaste posities
Geen vaste posities
Geen vaste posities

Als amalgaam van intuïtieve improvisatie, choreografie en performance, is mijn artistieke praktijk geworteld in het verkennen van de veelheid van identiteit. Ik werk met noties van performatieve alchemie en heldere dromen. Ik maak gebruik van persoonlijke geschiedenis, huidige preoccupaties en toekomstige verlangens en creëer een empathische centrifuge van levendige momenten tussen mezelf en getuigen. Mijn huidig werk wordt beïnvloed door: filmkunst, sculptuur, comedy, hip-hop, psychologie, dub en maatschappijkritiek.

In mijn onderzoek wissel ik af tussen het werk in en buiten de studio. Na het uitgebreid verkennen van een onderwerp via schrijven, lezen, video en discussie, ontspan ik mijn focus en laat het lichaam overnemen. Ik laaf me aan geluid, stilte en dissonantie. Soms overlaad ik mijn lichaam en geest met stimulatie om de reactie te zien. Daardoor ontstaan minieme details in mijn kinetische visie. Bewegingen, resonanties, kleuren, texturen en een bepaalde ervaring van licht komen tot stand. Deze details verhelderen het werktraject. Het gebruik van moeilijkheid als een navigatiemethodiek is natuurlijk en stuurt mijn voorstellingen naar plaatsen van nood en kwetsbaarheid. Daar kan ik van dichtbij luisteren en zonder terughouding delen. Het menselijke bestaan zien als wiskundige bewijzen of portalen bestaande uit miljarden mogelijkheden, verdiept dat luisteren.

Wat ik bied is een opslagplaats die open staat voor interpretatie, een enorme ruimte voor ontmoeting en het verruimen van je eigen logica van kijken en ervaren.

Dana Michel


III & IV: Aantekeningen van de artiest

III

als je je hele leven op een bepaald gebied hebt ingehouden, dan houdt dat zeker andere gebieden tegen.

tijd om de knoop te ontwarren waarvan ik niet echt wist dat die bestond (ja, dat deed ik).

waarom kan ik mensen niet aanraken wanneer ik?

waarom raak ik in de war als er meer is?

waarom verstijf ik nu?

wat zijn de gevolgen van al dat inhouden? welke andere verliezen zijn er?


IV
 
Ik ben altijd al geobsedeerd geweest door... “seksdingen”. Mijn veel oudere zus studeerde psychologie aan de universiteit. Ik bracht mijn jeugd door met het stiekem inkijken van haar leerboeken, vooral gefascineerd door haar seksualiteitshandboeken. Deze herinneringen kwamen het afgelopen jaar plots terug toen mijn vijfjarig kind speciale workshops omtrent seksuele opvoeding kreeg in zijn kinderdagverblijf. Het was tijd om mijn eigen seksuele kennis te vernieuwen.

Terwijl ik in mijn praktijk als kunstenaar met mijn lichaam en beweging aan de slag ga, merkte ik een toenemende disconnectie met mezelf als seksueel wezen tijdens de voorbije 20 jaar. Deze gapende kloof trof me als zeer problematisch omdat ik altijd een bijzondere interesse had in seksueel onderzoek en een ietwat latente (en weliswaar giechelende) interesse om seksuoloog te worden. In mijn vorige twee werken onderzocht ik in zekere mate het idee van onderdrukking. Hoe ik bepaalde aspecten van mijn culturele identiteit onderdrukte en wat daar de repercussies van waren. Verdergaand in het blootleggen van verborgen aspecten van mijn menselijke compositie, wil ik me nu verdiepen in wat het mysterie van mijn seksuele zelf is geworden en hoe het mij als mens, performer, moeder en minnaar beïnvloedt.

Enkele belangrijke vragen bijvoorbeeld: – Hoe beïnvloedt een levenslang verstoppen hoe we ons met anderen verbinden? – Wat zijn de effecten van repressie op hoe we liefhebben, hoe we de fysieke ruimte delen met anderen en hoe we ons lichaam delen met anderen?


BIO

Dana Michel is een choreograaf en live kunstenaar. In haar werk laat ze zich inspireren door hiphop, improvisatie, sculptuur, comedy, filmkunst, dub en maatschappijkritiek om zo een centrifuge van ervaringen te creëren. Michel volgde pas als late twintiger de BFA hedendaagse dans opleiding aan Concordia University, voorheen was ze marketingverantwoordelijke, professionele loopster en voetbalster. Dana Michel ontving reeds de ImPulsTanz Award (Wenen), de Zilveren Leeuw voor Innovatie in Dans op de Biënnale van Venetië en werd bekroond door de New York Times als een van de opmerkelijke vrouwelijke choreografen (2014). Recent werd ze genomineerd voor de ANTI Festival Internationale Prijs voor Live Art. Ze woont in Montreal en is associate artist bij Par B.L.eux.

Dana Michel was eerder in CAMPO te zien met de performance Mercurial George.

CREDITS

van & met Dana Michel artistiek advies Ellen Furey, Peter James, Mathieu Léger, Heidi Louis, Roscoe Michel, Yoan Sorin, Karlyn Percil & Alanna Stuart geluidsadviseur David Drury lichtontwerp Karine Gauthier technische leiding Karine Gauthier productie Dana Michel uitvoerende productie Par B.L.eux coproductie Kunstenfestivaldesarts (België), Arsenic - Centre d’art scénique contemporain Lausanne (Zwitserland), Rosendal Teaterl (Noorwegen), Black Box Teater (Noorwegen), Centre Chorégraphique National d’Orléans (Frankrijk), Centre National des Arts (Ottawa, Canada), Festival TransAmériques (Montreal, Canada), Julidans (Nederland), Montpellier Danse (Frankrijk) & Moving in November (Finland) spreiding Key Performance gecoproduceerd met de steun van het Visiting Dance Artist Program, een gezamenlijk initiatief van het National Arts Centre en de Canada Council for the Arts artistieke residenties Centre Chorégraphique National d’Orléans (France), Centre National des Arts (Ottawa, Canada), CounterPulse (San Francisco, États Unis), Dancemakers (Toronto, Canada), da:ns lab (Singapour), Galerie du Dourven – Passerelle Centre d’art contemporain (France), Kunstenfestivaldesarts (Belgique), PAF - Performing Arts Forum (France), Par B.L.eux (Montreal, Canada), Usine C (Montreal, Canada), Reykjavik Dance Festival (Islande), Tanzhaus Zurich (Suisse)