"Met JEZEBEL weet Menzo op originele wijze het icoon van de zwarte vrouw in de hiphopcultuur van een nieuw perspectief te voorzien."

Uit het Juryverslag van de Nominatie BNG Bank Theaterprijs 2020

 

Voor JEZEBEL liet de Amsterdamse Cherish Menzo zich inspireren door de Video Vixens: de hyperseksuele, veelal gekleurde modellen die eind jaren 90 en begin 2000 verschijnen in hiphopvideoclips. Hoewel ze schaars gekleed en uitdagend dansten op muziek van mannen, hadden deze hiphophoneys ook een grote invloed op de esthetiek van de videoclips én op de populariteit van de (mannelijke) artiest. 

De laatste twintig jaar heeft de Video Vixen zowel veel tegenwind als wind mee ervaren. Ze staat inmiddels voor veel meer dan het tot object gedegradeerde "ride or die" model in een cultuur gedomineerd door mannen.

Onwillig om door anderen gedefinieerd te worden, navigeert Jezebel door het landschap van de hiphopcultuur op zoek naar manieren om haar imago zelf op te eisen. Kan Jezebel het controversiële stereotype dat wordt geassocieerd met de zwarte hiphophoney deconstrueren? Hoe herdefinieert deze videogirl zichzelf anno 2020?

Met de voorstudie van JEZEBEL won Menzo de Best of Fringe Award:  "Menzo laat zien dat ze een zeer sterke performer is, die moeiteloos kan wisselen van vrouwelijk naar mannelijk en dierlijk. Ze is betoverend en houdt je elke seconde vast."

 

PERS

"Ik wilde een technische danseres worden, die perfect kon schakelen tussen klassiek en modern, en daarvoor nam ik afstand van alle stereotypen die bij mijn zwarte lichaam horen. Populaire cultuur en theater zag ik als twee onverzoenbare werelden. Het heeft me veel tijd en persoonlijke ontwikkeling gekost om alle dansvormen te omarmen die ik in me draag. Gelukkig lijkt de kunstwereld steeds meer op zoek naar eigenzinnige makers met een eigen esthetiek." Cherish Menzo in De Standaard

"Die vrouwen weten supergoed wat ze doen. Als ze hun erotiserend lichaam als kapitaal gebruiken om veel geld te verdienen, hoeft dat niet negatief te zijn." 
Cherish Menzo in De Volkskrant

"Componist Michael Nunes maakt een schitterende soundscape, dreigend en heftig. En zo is de hele performance van Menzo: op de grens van dreiging en verleiding, van vervreemding en verleidelijkheid. Een echt statement maakt Cherish Menzo niet, en dat is goed; ze dwingt je voor alles na te denken over je eigen manier van denken in stereotypen." Keuze van de Criticus in Theaterkrant
 

BIO

Cherish Menzo (1988) studeerde in 2013 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Urban Contemporary Dance) en was sindsdien te zien in werk van o.m. Eszter Salamon, Akram Khan, Leo Lerus, Hanzel Nezza, Benjamin Kahn, Olivier Dubois, Lisbeth Gruwez, Jan Martens en Nicole Beutler.

Sinds 2019 ontwikkelt Menzo haar werk onder de vleugels van Frascati Producties, het productiehuis van Frascati te Amsterdam en sinds 2020 maakt ze deel uit van GRIP, het choreografisch platform olv Jan Martens. 
 

Lees hier haar volledige bio

 

CREDITS

concept/choreografie/performance Cherish Menzo lichtontwerp/techniek Niels Runderkamp muziek Michael Nunes video Andrea Casetti kostuum Daniel Smedeman dramaturgie Renée Copraij advies Berthe Spoelstra, Christian de Yav & Nicole Geertruida zangcoach Shari Kok-Sey-Tjong campagnebeeld Tatchatrin Choeychom verkoop en tour management GRIP en Frascati Producties coproductie Frascati Producties met steun van Amsterdams Fonds voor de Kunst met dank aan Benjamin Kahn en Centre Chorégraphique Le Château