Met De Toverberg schreef Thomas Mann één van de grootste werken van zijn tijd, op een scharniermoment tussen een oude en een nieuwe wereld. Het verhaal is een haarscherpe analyse van de ideologische tegenstellingen van die tijd, van de impasse van de burgerij op de berg en het leven ‘daar beneden’. Ver verwijderd van het normale leven verzwelgt deze burgerlijke klasse in het leven daarboven, in een genezingsproces waar echter geen einde aan lijkt te komen. Bijna honderd jaar later zijn we opnieuw in een impasse aanbeland: nog nooit was de kloof tussen arm en rijk zo groot als nu, nog nooit hadden ‘zij die boven wonen’ zoveel meer dan ‘zij beneden’. 

Toverberg is geen boekbewerking of afrekening met Thomas Mann, want Desnor schrijft verder waar Mann geëindigd is. Met gevoel voor monumentaliteit pogen ze een nieuwe berg naast De Toverberg van Mann te zetten. Via deconstructie van het geschreven materiaal bouwen Louis Janssens & Ferre Marnef een nieuwe, eigentijdse Toverberg als reactie op de tegenstellingen, vragen en problemen die deze tijd tekenen. 

 

"We kozen bewust voor De Toverberg, één van de belangrijkste Bildungsboeken voor een resem generaties. Wij denken sowieso vaak na over de status van klassiekers, over hoe we ons verhouden tot grote namen, het monumentale, het canon. Mann stelde met zijn boek ook de vraag “Hoe kunstenaar en burger zijn tegelijkertijd?”. Durven we onszelf eigenlijk wel kunstenaar te noemen?"

 

"Het lijkt ons belangrijk om die rol te durven claimen in de maatschappij, maar stellen ons veel vragen over wat we vanuit die rol echt kunnen bereiken. Dat Mann dit aankaart via een fictieve, sociaal-realistische roman, vinden wij heel straf. Welke hedendaagse fictie-auteur kan zo scherp naar de eigen tijd kijken? (…)"

"Sowieso was er al langere tijd de drang om in ons werk explicieter over de wereld te spreken en dat voelt ook als een logische stap in ons artistiek parcours. Ook daar is onze leeftijd belangrijk: Desnor is niet meer wat het vijf jaar geleden was en dus zijn ook de thema’s die op tafel worden gelegd anders. We voelen ook wel een bepaalde druk om ons uit te spreken - er wordt steeds meer naar jongere generaties gekeken voor het verbeelden van politieke alternatieven. We worden cynischer over de staat van de wereld en verliezen daarmee een zekere naïviteit - gelukkig groeit ook de drang om ons daartegen te verzetten. We blijven kunst maken, omdat we er in blijven geloven. (...)"


Louis Janssens & Ferre Marnef in gesprek met Simon Baetens,
in opdracht van De Singel & d e t h e a t e r m a k e r

lees hier het volledige interview

BIO

Louis Janssens en Ferre Marnef maken beeldend theater met een stevige portie humor én maatschappijkritiek. Beiden afgestudeerd aan KASK, respectievelijk in drama en grafisch ontwerp, timmeren ze sinds een paar jaar onder de naam Desnor aan hun gezamenlijke weg. Voor Toverberg gingen ze in zee met Timo Sterckx, Anna Franziska Jäger, Elke Huybrechts en Eva Dermul. Samen zoomen ze uit om de berg in haar geheel te kunnen bekijken, wetende dat een berg enkel bestaat bij gratie van het dal.

 

CREDITS

van & met Ferre Marnef, Louis Janssens, Anna Franziska Jäger & Timo Sterckx techniek Eva Dermul dramaturgie Elke Huybrechts co-productie d e t h e a t e r m a k e r & deSingel, De Brakke Grond & Tweetakt Festival in samenwerking met CAMPO met steun van de Vlaamse Overheid met dank aan Willem de Wolf, Arne De Winde, Bart Philipsen, Peter Seynaeve, Simon Baetens & Helen van de Vloet, Mats Vandroogenbroeck, Troubleyn/Laboratorium beeld Sigurdur Gudmundsson - Rendez-vous (1976), Courtesy of the artist and i8 Gallery