Kunstenares Tine Van Aerschot was eerder in CAMPO te gast met de multimediale voorstelling When in doubt, duck waarbij taal, interpretatie en vertaling centraal stonden. Nu gooit ze het over een andere boeg en buigt zich in haar nieuwe voorstelling over de liefde. 

 

Tine Van Aerschot over het betreft liefde

door Bieke Purnelle, theateraanzee.be

Tine Van Aerschot werkte jarenlang als dramaturg, scenograaf, grafisch vormgeefster voor andere makers. Ze haalde Meg Stuart naar België en was de volgende tien jaar betrokken bij haar werk. Sinds 2000 doet ze haar eigen ding. Het betreft liefde is haar vijfde voorstelling.


Tine Van Aerschot: 'Ik voelde ineens dat ik het over andere dingen wilde hebben. Dus zat er niets anders op dan zelf beginnen schrijven. Dit was trouwens de eerste keer dat ik in het Nederlands schreef. Om een of andere reden werkte ik altijd in het Engels. Dat hielp me een zekere afstand te bewaren tussen mezelf en de tekst. De taal werkte als een soort filter.'
 

'De liefde en de dood zijn met stip de populairste thema’s in de kunsten. De twee zijn ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar ik wilde het niet uitsluitend over de romantische liefde hebben. Eigenlijk is deze voorstelling er gekomen doordat ik tijdens het werken aan mijn vorige productie totaal verliefd werd op de wereld. Ik onderzocht de kernvraag of het mogelijk is om alle facetten van een ding of begrip te vatten en te tonen door dat ding of begrip naar alle denkbare andere talen, culturen en tijden te vertalen. Neem nu een olifant. Wat is een olifant in India? Of in 200 voor Christus? Of in de geschriften van de monniken? Door al die verschillende brillen op te zetten bij het bestuderen van eender wat, stel je vast dat alles oneindig is in betekenis. Dat gaf mij het gevoel dat de wereld fantastisch is zoals hij is, ondanks alle verschrikkingen en ellende. Als je kijkt naar de oneindigheid die de tegenslagen omringt zie je zoveel schoonheid. Dat gevoel, dat is liefde, dus ik moest het over de liefde hebben.'

 

'De voorstelling ademt liefde. Dat heeft onder meer te maken met het droomteam waarmee ik mocht werken en waar ik erg blij mee ben.'


'Ik ben mijn onderzoeksfase gestart met workshops voor kinderen tussen 5 en 9 jaar. Ik vroeg hen natuurlijk niet wat liefde is, want kinderen antwoorden doorgaans op dat soort vragen met antwoorden die ze kennen van op televisie of waarvan ze denken dat die van hen verwacht worden. Ik vroeg hen naar hun lievelingsspel, lievelingsding, lievelingsvriendjes … Daarna heb ik ook met volwassenen gesproken en heel wat bronnen en boeken gelezen.'
 

'De voorstelling ademt liefde. Dat heeft onder meer te maken met het droomteam waarmee ik mocht werken en waar ik erg blij mee ben. Sara De Roo zat toevallig naast me tijdens een voorstelling. We raakten aan de praat en ze liet vallen dat ze op zoek was naar een andere professionele piste. Ik stelde haar voor om mee te werken en ze zei meteen ja. Dounia Mahammed had ik gecoacht voor haar voorstelling Salut Copain en wilde ik er erg graag bij. Lois Brochez is een studente van mij aan het conservatorium en is een brok energie die alles aankan. Ik had me geen betere acteurs kunnen wensen.'
 

'Ik wilde graag met drie vrouwen werken omdat ik het belangrijk vond om het te hebben over de liefde tussen vrouwen. Er is ook meer vertrouwdheid en vanzelfsprekendheid tussen vrouwen onderling. Bovendien klikte het geweldig tussen de drie spelers. De liefde is bijna voelbaar.' (…) 
 

De drie vrouwen voeren een polyfonisch gesprek over de liefde in al haar grillige vormen. De sensuele liefde, de lust, het verlangen, het vereenzelvigen, het verliezen. De liefde van het negenjarige meisje voor haar BFF; de liefde van de demente weduwe die elke dag opnieuw haar man verliest; de liefde van het eendenjong voor het allereerste levende wezen dat het ziet: onvoorwaardelijk, onmiddellijk, oneindig. (…)


Het betreft liefde is een gul, intiem en oprecht cadeau, een ode aan de liefde en het leven.

 

CONCEPT, TEKST & REGIE Tine Van Aerschot | VAN & MET Lois Brochez, Sara De Roo, Dounia Mahammed | LICHT Luc Schaltin | MUZIKAAL ADVIES Alan Van Rompuy | TECHNIEK Emmanuel Desmyter | PRODUCTIEASSISTENT Maya Wilsens | MANAGEMENT Klein Verzet | COPRODUCTIE Kaaitheater, PACT Zollverein, kunstencentrum BUDA/NEXT festival, Pianofabriek kunstenwerkplaats, wpZimmer | MET STEUN VAN De Grote Post, CAMPO, de Vlaamse Overheid

Lees hier het volledige interview.
Terug naar de algemene pagina van het betreft liefde.

Dounia Mahammed is binnenkort ook te zien tijdens het festival Always In The Kitchen